Ką daryti, kad klaidos vaikus įkvėptų, o ne įkalintų?

Klaidos... Kartais jos slegia, kartais – įkvepia. Būna ir taip, kad atima pasitikėjimą savo mintimis, ryžtą įgyvendinti idėjas, skatina taikytis prie daugumos ir plaukti pasroviui, arba atvirkščiai, priverčia ieškoti naujų būdų, išeičių, kitos kokybės.
Baimė suklysti ugdoma jau ankstyvoje vaikystėje. Tai nuolat daro daugelis tėvų ar senelių primygtinais savo patarimais ar pamokymais apie tai, kas yra teisinga o kas ne, kaip reikėtų ar nederėtų elgtis. Vėliau už klaidas uoliai baudžia ir mokykla – prasti įvertinimai atgraso nuo noro eksperimentuoti, rizikuoti, skatina polinkį prisitaikyti prie daugumos nuomonės.
Kaip padėti vaikams, kad susidūrus su pirmaisiais sunkumais, baimė suklysti nesumenkintų jų užsidegimo, nesulaužytų drąsos veikti, noro imtis iniciatyvos?

Keletas patarimų ugdytojams, kaip užsiėmimų ar pamokų metu paskatinti vaikus veikti, rizikuoti, kurti.

Sudarykite galimybę patirti sėkmę ir įveikti iššūkius
Jei vaikams pateikiamos užduotys pakankamai sunkios – šiek tiek aukščiau vaiko pasiekimų lygio, reikalaujančios maksimalaus susikaupimo, jos skatina pranokti save ir nustebinti kitus. O tai visuomet malonu. Jei užduotys per lengvos, jos neįkvepia vaikų ir jiems darosi nuobodu.

Kurkite saugią atmosferą, kur gerbiama kiekviena nuomonė
Vaikams svarbu turėti galimybę laisvai ir saugiai reikšti savo nuomonę, be grėsmės būti pažemintam komandos nario pašaipa ar griežtesniu mokytojo įvertinimu. Baimė pasirodyti kvailai skatina nepasitikėjimą ir nepasitenkinimą savo mintimis bei galimybėmis, iššaukia norą daryti kaip kiti, plaukti pasroviui. Jei leisime vaikui nusivilti savimi, jo noras gilintis bei mėgautis savo atradimais greičiausiai dings, o jei gerbsime jo nuomonę bei padrąsinsime veikti – galime pastūmėti jį didelių atradimų link.

Padėkime vaikams mokytis iš savo klaidų
Pranešti vaikui apie prastesnį įvertinimą galima ir padrąsinančiai, ir žeminančiai. Mokytojo pareiga padėti vaikams pasimokyti iš savo klaidų, kad kitąkart jų  būtų galima išvengti. Tai, kad vaikas negali kokios nors užduoties atlikti šiandien, dar nereiškia, kad neatliks jos rytoj. Tai tik noro ir darbo klausimas. Juk, klaidas darė ir žymūs atradėjai ir kūrėjai. Nepamirškite to jūs, supažindinkite ir vaikus.

Nebijokime pripažinti savo klaidų
Suaugusieji neturėtų bijoti parodyti vaikams, kad kažko nežino, ar bandyti išsisukti suklydus. Savo pavyzdžiu vertėtų jiems parodyti, jog trūkstamą informaciją galima susirasti ir žinių spragas užpildyti.

Per kančias į žvaigždes
Kiekvienoje klasėje ar grupėje rasime vaikų, turinčių išskirtinių gabumų bei pasiekimų. Tai, ko negali daugelis kitų mokinių ir mokytojų. Kažkam puikiai sekasi nardyti, kitam – susikalbėti japoniškai ar atmintinai dauginti dviženklius skaičius. Pažindami kitų talentus bei tai, kaip jie išryškėjo, kiek jie reikalauja juodo darbo su savimi, kaip kiti galėtų patobulėti šiose srityse, vaikai geriau supras, kaip nuolatinis praktikavimasis ir klaidos padeda mums augti.

Lietuvos vaikų ir jaunimo centras pastebi, jog klaidos – nėra blogai. Jos rodo, kad žmogus jau kelyje ir ankščiau ar vėliau jis pasieks norimą tikslą. Mūsų, suaugusiųjų pareiga – nesukaustyti iniciatyvos per griežtais nurodymais, nenugesinti noro veiksi savarankiškai. Klaidos ir atradimai leidžia mums augti. Svarbu neužsibūti jose ir be savigraužos judėti į priekį, daryti naujus sprendimus. Žymiai skaudesnės už klaidas – neišnaudotos galimybės. Dėl jų nuoskauda jaučiama žymiai ilgiau.

X
Prenumerata