Kodėl dabar vaikus leisti į stovyklas vertėtų labiau nei bet kada?

Jaunoji Alfa karta, į kurią patenka vaikai gimę 2010 m. ar vėliau, dabar auga su visai kitokiais poreikiais nei vaikai prieš 10 metų. Didelę įtaką jų pomėgiams, laisvalaikiui ir veiklų pasirinkimui daro skaitmeninis pasaulis, o kelis metus trukusi COVID-19 pandemija pakeitė požiūrį į mokymąsi, draugų paieškas ir dar labiau paskatino vaikus įnikti į mobiliųjų ekranus, atsiriboti nuo aktyvesnių veiklų. Sostinės vaikų ir jaunimo centro stovyklos „Piešimas + tapyba“ vadovė Laima Žeimienė atskleidė, kodėl dabar vaikams yra svarbu lankyti stovyklas bei kas juos skatina tai daryti.

Išsilaisvinimas nuo ekranų priklausomybės

Statistika (CDC) rodo, kad 5–8 m. vaikai jau praleidžia virš 3 val. per dieną žiūrėdami į ekranus, 8–10 m. vaikų grupė vidutiniškai 6 val., o jaunesnieji paaugliai net apie 9 val. per dieną. Socialiniai tinklai, vaizdo įrašų peržiūros ir kompiuteriniai žaidimai – visa tai atriboja vaikus nuo išorinio pasaulio ir uždaro į komforto zoną.

Stovyklos suteikia galimybę jauniesiems vasarotojams nors trumpam atsiriboti nuo technologijų, išjungti mobiliuosius telefonus ir išbandyti alternatyvias veiklas.

Vadovė L. Žeimienė sako, kad dabar natūralus vaikų kūrybiškumas dėl skaitmeninio pasaulio įtakos yra sumažėjęs, vaikai daug idėjų semiasi iš interneto platybių, kopijuoja. Visgi, dailininkė pabrėžia, kad kopijuoti irgi ne visada yra blogai, o net ir pats Pablas Pikasas kopijuodamas kitų didžiųjų tapytojų darbus surado savo tapymo stilių.

Nors, kaip vadovė teigia, kopijuodami vaikai taip pat mokosi, itin svarbu leisti jiems atskleisti ir savo įgimtąjį kūrybiškumą. Menų stovyklos ar dailės užsiėmimai vaikus įgalina gyviems žaidimams ir kūrybinėms paieškoms.

Stovyklose lavinami atšalę socialiniai įgūdžiai

Pastarieji įvykiai pasaulyje – COVID-19 pandemija, nuotolinis mokymasis, o taip pat ir padidėjęs naudojimasis skaitmeninėmis technologijomis sumažino gyvojo bendravimo tarp vaikų ir paauglių galimybes. Daugumai jau įprasta komunikuoti mobiliuoju telefonu vietoje realaus susitikimo ar bendrauti su draugais žaidžiant kompiuterinius žaidimus. 

Visgi, vaikams yra svarbu sugrįžti į gyvą bendravimą su bendraamžiais. „Piešimas + tapyba“ stovyklos vadovė sako, kad dažniausiai į stovyklą ateina vaikai, nepažįstantys vieni kitų, tačiau po dienos jau pradeda bendrauti tarpusavyje, megzti draugystes. Stovyklos suteikia galimybę vaikams pabūti bendruomenėje, kalbėtis realioje aplinkoje ir lavinti socialinius įgūdžius.

Savęs pažinimas per naujas veiklas

Stovyklos dažnai siūlo įvairias veiklas ir užsiėmimus, pradedant nuo sporto ir meno iki gamtos tyrinėjimų ir mokslo eksperimentų. Tai leidžia vaikams išbandyti skirtingas sritis, įgyti naujų įgūdžių ir atrasti savo pomėgius, o taip pat ugdyti pasitikėjimą savimi, stiprinti savivertę ir atskleisti kūrybinį ar kitokį potencialą. Vadovė teigia, kad meno stovykloje vaikai ne tik išbando įvairias dailės technikas, bet ir kasdien susipažįsta su vis nauja meno kryptimi. Tai padeda jauniesiems kūrėjams atrasti ir suprasti, kas traukia labiau – vieniems patinka piešti šviesos ir šešėlių, erdvės ir perspektyvos sąveiką, kitiems – pasirinkus plačią spalvų paletę tapyti abstrakcijas, pointilistinius paveikslus.

Neretai atėję į stovyklą ir išbandę patinkančią veiklą vaikai vėliau eina ir į tokį patį būrelį. O yra ir tokių, kurie atvyksta į tą pačią stovyklą antrais metais.

Emocinės gerovės didinimas bendraminčių aplinkoje

Gyvenimo tempui spartėjant vis daugiau vaikų susiduria su stresu, kurio didelė dalis kyla iš mėginimo pritapti mokyklos bendruomenėje bei savęs lyginimo su internete matomais autoritetais.

Stovyklų pranašumas yra toks, kad čia ateina jau nusiteikę kurti ar užsiimti kita stovyklos veikla vaikai. L. Žeimienė sako, kad dėl to susidaro maloni klasės aura, leidžianti vaikams labiau įsijausti į darbą ir būti bendraminčių tarpe. 

Menininkė teigia, jog dailės pamokos mokykloje gerokai skiriasi nuo menų stovyklų. Mokykloje ne visi vaikai nori užsiimti menu, o į stovyklą susirenka vaikai jau nusiteikę kurti. Be to, mokyklos klasėje vyksta grupinis mokymas, o stovykloje, dirbant mažose grupelėse, mokytoja gali prieiti prie kiekvieno individualiai, nėra šurmulio.

Taigi, užsiimdami mėgstama veikla stovykloje vaikai jaučiasi emociškai saugūs, ramūs ir gerai nusiteikę bei motyvuoti užsiimti pomėgiu bendraminčių apsupty.

Greitas gyvenimo tempas, skaitmeninio pasaulio ir COVID-19 pandemijos įtaka suformavo šių laikų vaikų bendravimo įpročius, pomėgius ir požiūrį į save. Todėl Sostinės vaikų ir jaunimo centro specialistai pataria, jog dabar vaikus leisti į stovyklas yra itin verta nes čia jie gali pailsėti nuo naršymo mobiliuosiuose, ugdyti bendravimo įgūdžius, atrasti save per naujas veiklas ir gerai praleisti laiką palankioje aplinkoje.

X
Prenumerata