Emocinė ir fizinė žmogaus sveikata neabejotinai susijusios ir jei kad nors atsitinka vienai sričiai – paveikiama ir kita.. Neigiamos emocijos dažnai iššaukia fizinius negalavimus, pavyzdžiui įtampa – galvos ar skrandžio negalavimus, o jausdami skausmą retai kada jaučiamės laimingi.
Pasaulio sveikatos organizacija sveikatą apibrėžia kaip visišką fizinės, dvasinės ir socialinės gerovės būseną. Vakarų pasaulyje vis didesnis dėmesys skiriamas vaiko emocinio intelekto lavinimui.
Kas yra emocinis intelektas ir kodėl svarbu jį lavinti?
Emocinis intelektas nėra naujas dalykas. Anksčiau jį buvo įprasta vadinti žmogaus branda, išmintimi ar psichine sveikata.
Emocinis intelektas – tai žmogaus asmeninės ir tarpasmeninės kompetencijos, kurios padeda užtikrinti emocinį ir dvasinį žmogaus atsparumą ir leidžia išgyventi įvairius jausmus: džiaugsmą, nusivylimą, skausmą, liūdesį, praradimą bei kt. Siekdami užauginti žmogų su aukštu emociniu intelektu turime lavinti keturis pagrindinius gerovės aspektus: protinį, fizinį, emocinį ir dvasinį. Ilgą laiką mokykloje didžiausias dėmesys buvo kreipiamas tik į protinių ir fizinių gebėjimų lavinimą, šiek tiek mažiau į – dvasinį, o emociniam intelektui beveik neskiriama visai jokio dėmesio. Džiugu, kad dabartiniai mokytojai tampa vis labiau emociškai raštingi. Suprasdami darnos ir harmonijos visame kame svarbą, jie siekia ugdyti mokinių emocinį intelektą.
Kuo aukštas emocinis intelektas naudingas pačiam mokiniui?
Žymiausias emocinio intelekto tyrėjas Steve Nealas išskiria septyniolika emociniam intelektui būdingų asmeninių ir tarpasmeninių kompetencijų..
• Vertėtų paminėti tai, kad aukštas emocinis intelektas padeda mokiniui suvaldyti stresą bei atpažinti savo jausmus. Pajutus neigiamų emocijų bangą, galima laiku užkirsti joms kelią, nekonfliktuoti su aplinkiniais. Streso suvaldymas skatina pozityvumą ir leidžia pasiekti geresnių rezultatų.
• Mokinys su išlavintu emociniu intelektu moka išlaikyti pusiausvyrą – sugeba racionaliai paskirstyti savo laiko ir energijos resursus įvairioms sritims (darbui, mokslams, laisvalaikiui, sportui ir kt.) nepakenkiant savo sveikatai. Pozityviai nusiteikęs ir nepavargęs jaunas žmogus visada atviresnis pokyčiams, iššūkiams labiau pasitikiti savo jėgomis ir drąsiai išbando naujas veiklas, tačiau nepraranda savo autentiškumo ir visada išlieka savimi.
• Vaikas su aukštu emociniu intelektu nepasiduos kitų žmonių įtakai ir bus ištikimas pats sau. Jis visada mokės įvertinti savo veiksmus, aktyviai reflektuodamas pasidarys išvadas ir toliau galės sėkmingai judėti savo užsibrėžtų tikslų link.
• Gerai išlavintas emocinis intelektas padeda žmogui sugyventi su pačiu savimi ir atsakyti į klausimas, kas aš esu, ko noriu, kur einu ir kaip man to sėkmingai pasiekti.
Kuo mokinių aukštas emocinis intelektas naudingas aplinkiniams?
Žvelgiant į emociniam intelektui būdingas tarpasmenines kompetencijas, verta paminėti, jog gebantis valdyti savo emocijas ir mokantis suprasti kitus mokinys yra patikimas. Jis nėra impulsyvus, moka susivaldyti ribinėse situacijose, todėl mažiau konfliktuoja su aplinkiniais. Aukšto emocinio intelekto mokinys visada išklausys ir šalia esantį, gebės įsijausti į jo jausmus ir taip suvaldyti konfliktą.
Tokie mokiniai pasižymi atvirumu, mokejimu įvardinti, kaip jie jaučiasi, todėl mokytojui nereikia spėlioti apie vaiko emocinę būklę.
Emociškai raštingi vaikai puikiai gali dirbti grupėmis, jiems sekasi bendradarbiauti su kitais ir esant reikalui juos paremti. Tokie vaikai moka efektyviai padėti ir palaikyti šalia esantįjį. Tai visai vaiko, ypač paauglio aplinkai daug lengviau dirbti ir bendradarbiauti su emociškai išsilavinusiu vaiku, nes taip galima pasiekti geresnių rezultatų. Mokytojas turi lavinti emocinį vaiko intelektą, nes taip padės ne tik pačiam vaikui, bet ir visai jo aplinkai, o kartu ir sau.
Kaip lavinti mokinių emocinį intelektą?