Jaunoji karta nori kurti dėl skirtingų paskatų. Kai kurie, vos pabandę, susižavi piešimu, yra užsidegę šiai veiklai, puoselėja talentą ir skiria kūrybai daug laiko, o kiti bando, piešia, net ir neturėdami tokio užsidegimo, jiems yra smagu taip atsipalaiduoti. Sostinės vaikų ir jaunimo centro komiksų ir animacijos būrelių vadovas Algimantas Žadeikis pasidalino, kas užveda jo ugdytinius kurti ir lankyti meno būrelius.
Kūryba – kelias į savęs pažinimą
Pedagogas teigia, kad pagrindinė savybė, kuria pasižymi kuriantys vaikai, tai nuolatinis savęs ieškojimas. Asmenybės paieškos atsispindi ne tik meno srityse, bet ir kuomet šie vaikai mokosi ir išbando kitus dalykus. Net ir tie, kurie jau gerai įgudę piešime, toliau imasi naujų hobių. Kuriantys jaunuoliai yra smalsūs, nori išmėginti neatrastas sritis, net jei dar ir nežino – ateityje šoks, dainuos ar formulę vairuos. Visgi, vaikystėje sunku suprasti, ką norėsis veikti ateityje.
Taip pat ir Amerikos psichologas, A. H. Maslou, nagrinėjęs žmogaus poreikių hierarchiją, teigė, kad į kūrybą linkę žmonės nuolat ieško būdų, kaip save išreikšti. Jis minėjo, kad kuriantys vaikai ir suaugę siekia būti atviri sau, suprasti, ko nori patys, nesivadovaujant kitų nuomonėmis. Maslou teigė, kad kūryba ir savęs pažinimas yra neatsiejami dalykai, nes kūryba, tai tikrojo savęs atskleidimas. Piešiant ar kitaip kuriant vaikai ir paaugliai gali paneigti nusistovėjusias visuomenės normas, kurti viską, ką leidžia fantazija.
Tuo tarpu vaikai, kurie nėra linkę kurti, neretai nustoja savęs ieškoti. Dažnas panirsta į tokius dalykus, kaip video žaidimai, įtraukiančius galimybe būti kuo tik panorėjus, bet ne savimi.
Visgi, pedagogas A. Žadeikis teigia, kad visi vaikai, daugiau ar mažiau, yra kūrybiški, tačiau ne visi šį kūrybiškumo polėkį įgalina asmenybės paieškose.
Kurdami vaikai atsipalaiduoja
Kūryba, tai meditacija, leidžianti pabėgti nuo supančio pasaulio nors minutei ar valandėlei. Ji leidžia nusiraminti, ugdyti save, išsivaduoti iš kasdienybės rėmų, būti čia ir dabar. Piešiant susikoncentruojama į vieną veiksmą, mintys nukreipiamos į kūrinį, o repetityvūs judesiai padeda natūraliai atsipalaiduoti, pamiršti prieš tai galbūt supusias negatyvias mintis. Emocijas, kokios jos bebūtų, geros ar blogos, vaikai perkelia į piešinį, išreiškia jausmus kūrybinėmis idėjomis. Ugdymo specialistas sako, kad nebūtinai vaikai turi norėti tapti menininkais, svarbu piešiant patirti kūrybos džiaugsmą ir ramybę.
Teigiamas vadovo pavyzdys įkvepia
Pedagogas, nors pats ir gyvena kūryba, niekuomet nesistengia vaikams skiepyti idėjos, kad šių pagrindinis pajamų šaltinis turėtų būti piešimas. Nepaisant to, vadovas savo darbais vaikus įkvepia ir jiems yra tarsi autoritetas. Būtent šis gebėjimas įkvėpti ir motyvuoti vaikus jam suteikia didžiausią stimulą dirbti. Būrelių vadovas siekia ugdytinius motyvuoti būti geresniais – pirmiausia – gyvenime, o po to ir piešime. Stengiasi laisvės kūrybai ir gyvenimui pojūtį perteikti ir mokiniams, leisti jiems meno pagalba tarsi išsilaisvinti iš visuomenės rėmų. Paaugliai, matydami pozityvų vadovo pavyzdį, kartu tobulėja bei rodo didesnį susidomėjimą užsiėmimais.
Kurti skatina bendruomeniška, palaikanti aplinka
Komiksų ir animacijos užsiėmimų vadovui svarbu, kad mokiniai būrelyje jaustųsi saugūs, galėtų pabūti laisvesnėje aplinkoje, atsipalaiduoti nuo mokyklos. Šiuose užsiėmimuose nėra patyčių, vaikai mokomi būti draugiškais, rodyti meilę ir empatiją kitam, suprasti, kad visi esame skirtingi ir priimti kitą tokį, koks jis yra. Būrelyje teikiamas dėmesys darnai, bendravimui, čia kiekvienas yra lygus ir net patys kukliausi vaikai būna išgirsti ir išklausyti. Taip kuriamas bendruomeniškumas ir šilta grupės atmosfera, skatinanti vaikus ir toliau kurti.
Laisvė išreikšti save per kūrybą
Nors klasėje ir vyrauja taisyklės, kūryboje taisyklių nėra. Komiksų ir animacijos būrelių dalyviams pedagogas suteikia kūrybos laisvę. Vaikų piešiniai kartais stebina neįprastais motyvais, todėl svarbu mokėti jaunimą nukreipti tinkama linkme, leisti jiems atsiskleisti ten, kur geriausiai sekasi.
Pedagogas sako, jog nemaža dalis mokytojų savo ugdytinius įstato į rėmus, liepia piešti tik tai, kas numatyta programoje arba buvo piešiama metų metus iš eilės. Tuomet vaikai nori mesti šį hobį, ima nekęsti kūrybos ir galų gale apleidžia vaikystėje puoselėtus pomėgius. Svarbu leisti vaikams fantazuoti ir piešti tai, kas jiems patiems įdomu. Visai nesvarbu ar vaikai ateityje taps menininkais, ar mokės piešti gerai, svarbu parodyti, kokią laimę kūryba gali suteikti.
Taigi, Sostinės vaikų ir jaunimo centras primena, kad jaunąją kartą kūryba traukia dėl skirtingų priežasčių, tačiau gebėjimas pažinti ir išreikšti save, atsipalaiduoti ir būti įkvepiančioje aplinkoje neabejotinai yra pagrindiniai jaunimą uždegantys kurti aspektai.