Kurti santykius su mokiniais bei padėti jiems bendrauti tarpusavyje – nemenkas iššūkis
Ir mokiniai, ir mokytojai labai laukė, kada galės po pandemijos sugrįžti į klases. Tačiau sugrįžus, pasimatė didelė nuotolinio mokymosi palikta bėda – smarkiai suprastėję socialiniai emociniai įgūdžiai. Į klases jie sugrįžo tarsi „laukinukai“.
„Mokytojams teko svarbi užduotis – susidėlioti vaikus, kad jie galėtų būti su savimi, su draugais, valdyti savo emocijas. Ir tik po to eiti prie akademinio mokymosi. Karantino metais nuo savo bendraamžių atskirti vaikai nelavino socialinių įgūdžių, kuriuos paprastai natūraliai išmoksta bendraudami“, – pastebi Joviltė Beržanskytė.
Pasak specialistės, sugrįžus į klases, su 20 ar 30 vaikų, ši netektis atsiskleidė visu gražumu. „Kiekvienoje klasėje šiandien kyla bendravimo ir bendradarbiavimo iššūkių. Kaip mokytojui elgtis, kaip vienas vaikas kitam įkanda, kadangi nepasidalino trintuku, o tas kitas, atsisukęs, trenkia atbula ranka pirmajam? Vienas kanda, kitas bėga, trečias rėkia, ketvirtas mamos pasiilgo ar jam tiesiog liūdna ir baisu... Kaip tokiose situacijoje atsiversti knygutę?“, – kasdieniniais mokytojų iššūkiais dalinasi psichologė.
Situacija su paaugliais ir jaunimu – dar sudėtingesnė. Jaunesnieji paprastai geranoriškai stengiasi daryti tai, ką jiems pasakai. Paaugliai tuo tarpu linkę viską daryti priešingai, tyrinėti ribas. Taip vyko visais laikais, tačiau per pandemiją, socialinių santykių bado metu, dar labiau sustiprėjo ir iki šiol nesikeičia. Jie bando ribas patys su savimi, su tėvais, su mokytojais: kiek aš galiu pasakyti, kol mane išmes iš klasės; kiek galiu nieko neveikti, kol atsiras rezultatas? Mokytojui bus labai sunku, jei su šia paauglių klase apie bendravimą, emocijas nebuvo kalbėta ankstesniais metais. Aštuntoje klasėje pirmą kartą sulaukus klausimo „kaip jūs laikotės?“ – nesinori apie tai kalbėtis, dalintis, pasitikėti, atvirauti.
Todėl šiandien mokytojams daug dėmesio ir laiko reikia skirti vaikų, jaunuolių tarpusavio santykių atstatymui ir tik po to grįžti prie mokymosi, akademinių dalykų. Pasak specialistės, jei kiekvienoje pamokoje atsirastų veiklos, skatinančios socialinius ir emocinius įgūdžius – pažintinių dalykų, mokymasis taip pat sustiprėtų; o jei nesidairydami į šalis varysime į priekį, nes laukia egzaminai – bus be galo sunku.
Kaip padėti vaikams „susitvarkyti santykius“, ugdyti kitus socialinius ir emocinius gebėjimus?
Joviltės Beržanskytės praktiniai patarimai