STEAM arba kaip padėti vaikams tapti inovacijų kūrėjais?

Gyvename šiandien tarsi greitkelyje – viskas aplinkui atsiranda, sąveikauja, kinta ir išnyksta neįtikėtinu greitumu. Net ir tik mintimis susekti vykstančius pokyčius, besikeičiančias technologijas gali tapti tikru iššūkiu.

Kaip šiame lėkime padėti susivokti, pasirinkti, prisitaikyti, veikti mūsų vaikams? Kaip juos ugdyti, kad užaugę, po 10 ar 20 metų, jie mokėtų patys, savarankiškai ir atsakingai spręsti savo bei pasaulio problemas?

Diskusijos šia tema netyla jau keletą metų. Skirtingos visuomenės grupės mato ne vienodus veikimo kelius. Tėvams ar šeimai, taip pat verslo atstovams norėtųsi daugiau dėmesio skirti laisvą, savarankišką, atsakingą, kūrybingą asmenybę auginantiems emociniams bei socialiniams gebėjimams; pedagogai (mokykla) nuolat mini mokinių žinių gilinimo svarbą ir su jais dirbančių mokytojų profesinį pasirengimą.

Tačiau akademinius ir emocinius bei socialinius dalykus galima suderinti. Svarbu laikytis tam tikrų principų, kuriuos būtų naudinga žinoti ir ugdymo temomis besidomintiems tėveliams, ir pedagogams  – įsitikinęs Algimantas Žadeikis, Lietuvos vaikų ir jaunimo centro būrelio „STEAM iššūkis“ – meistriškai apjungiančio inžineriją, technologijų kūrimą, matematiką ir menus – vadovas.

Kūrėjo talentas augti ir kleistis pradeda paprastuose, mažuose dalykuose – kasdieniniuose žaidimuose – individualiuose ar komandiniuose – planuojant, skaičiuojant, matuojant, konstruojant iš turimų priemonių, išbandant, praktiškai pritaikant ir tobulinant jau sukurtus objektus, – pasakoja vaikų, jaunuolių ugdymo specialistas. „Žaidimai, nuo kurių pradedame  „STEAM iššūkyje“, atrodo maždaug taip: iš turimų priemonių, pavyzdžiui, plastikinių šiaudelių, lipnios juostos ir medžio lazdelių, per pusę valandos turime pastatyti tvirtą, ne žemesnį, kaip 30 cm. bokštą; arba tiltą, galintį atlaikyti 300 gramų svorį; arba tvirtą pastatą, kuris nesukryptų, 30 sekundžių į jį nukreipus stiprų kondicionieriaus vėjelio pūtimą“, – dalinasi Algimantas Žadeikis.

Vaikai, būrelyje pamėgę kurti, tai pradeda daryti ir namuose – kartu su šeima ar draugais. Kūrybiniai projektai, eksperimentai, ieškojimai ilgainiui sudėtingėja, auga kartu su vaiku ir persmelkia visas gyvenimo sritis.

Tačiau yra keletas veiklos organizavimo principų, kuriuos naudinga žinoti kiekvienam ugdytojui. Tai žaismingumas; įprasminimas; unikalumas; laisvė spręsti; (su)derinamumas. STEAM Iššūkio vadovas Algimantas Žadeikis Išsamiau pasakoja apie kiekvieną iš jų.

• Geriausiai vaikai mokosi per žaidimus. Todėl organizuodami veiklą stenkitės sukurti žaismingą pramogos atmosferą, kad dalyvavimas būtų smagus (nebūtinai paprastas). Vaikams labai patinka, kai kūrybos procesas užsibaigia veiklos rezultatus „įdarbinančia“ ir žaismingai įsivertinti leidžiančia pramoga. Pavyzdžiui, „STEAM iššūkyje“, susikūrę robotus su motoriukais, pasistatome simbolinę areną surengiame robotų kovas – išbandome savo kūrinius ringe.

• Vaikai labai skirtingi ir saviti. Kiekvieno kūrybinis kelias unikalus ir vis kitoks. Todėl, pagal galimybes, adaptuokite vaikams skiriamas užduotis, atsižvelgdami į kiekvieno pasirengimą, gabumus ar pomėgius. Labai svarbu pastebėti, kiek kiekvienas vaikas gali, kaip jis supranta užduotį, kas jam patinka, motyvuoja, „atrakina“ jo kūrybiškumą. Vienam gali patikti konstruoti iš Lego kaladėlių, kitam – iš gamtinių ar maistinių medžiagų, trečiam – atliekamas buitines priemones prikelti naujam gyvenimui.

• Skatinkite kūrybiškumą ir supratimą, kad dalykai gali būti visokie – leiskite jiems laisvai eksperimentuoti, ieškoti būtų, kaip atlikti užduotį. Kurstykite jų domėjimąsi, sukurdami įvairius iššūkius, susijusius su įprastos situacijos pasikeitimu. Pavyzdžiu, norint sujungti skirtingas medžiagas, jei neturint įprastai šiam tikslui naudojamos lipnios juostelės, atsiveria nauja erdvė kitokių jungčių išbandymams – juk pagaliukus galima suklijuoti karštais klijais, surišti ypatingu virvės mazgu ir kt. Novatoriškam požiūriui, idėjoms skatinti naudokite skirtingas technikas – įtraukite kūrybiškumą, fantaziją skatinančias ir skonį lavinančias dailę, skulptūrą ar kitas.

• Dalinkitės su vaikais savo žiniomis, tačiau leiskite vaikams kurti / ieškoti sprendimų patiems, nenurodydami jiems, kaip TEISINGAI reikėtų padaryti. Tokių žodžių, kaip „neteisingai darai“ – STEAM‘e nėra. Kiekvienas sprendimas, net jei iš pirmo žvilgsnio atrodantis, kaip klaida – yra žingsnis į tolimesnį etapą.

• Nespauskite vaikų, neskubinkite jų, nekelkite bereikalingos įtampos. Leiskite jiems jaustis oriai – ramiai išklausomais, dėmesio apsuptais, vertinamais. Kūrybiniams sprendimams reikia ir laiko, ir laisvės. Leiskite jiems išsimąstyti, išsibūti tiek, kiek reiks. Beje, kuriant naują objektą, nebūtina apsiriboti vienu užsiėmimu – tai galima daryti per 2 ar 3 kartus, vis labiau keliant jo lygį – kad užduotis vis sunkėtų.

• Siekdami aktyvaus vaikų dalyvavimo, įsitraukimo – valdykite laiką. Mažesni vaikai susidomėjimo neišlaiko labai ilgai. Pavyzdžiui, 1,5 val. trunkančiame STEAM iššūkyje neskubame pradžioje, tada gerai padirbėjame, o pamokos pabaigoje – leidžiame sau pasikalbėti, padiskutuoti apie tai, kas vaikams šiandien neduoda ramybės – paliečiame nuo judėjimo principų, iki juodųjų skylių ar begalybės. Stenkitės pasakoti vaikams iš mokslinės pusės, kad jie sužinotų apie pasaulį kažką vertingo ir įdomaus.

• Neskubėkite panirti į programavimą, robotų kūrimą, sudėtingus dalykus. STEAM visų pirma – apie paprastus dalykus: statymą, ardymą ir kūrimą iš naujo. Pradžioje mokykitės pažinti, pajusti, prisijaukinti, gyvas medžiagas – gamtines, maistines, buitines. Suprasti, kaip jas pernaudoti tiek kartų, kiek išneša fantazija ar medžiaga atlaiko arba kuo, esant reikalui, jas būtų galima pakeisti.

X
Prenumerata