COVID-19 pandemijos metu gelbėjimosi ratu mokykloms tapęs nuotolinis ugdymas užmarštin keliauti, atrodo, neketina.
Tėveliai, vaikai, mokytojai pradžioje įžiūrėję vien nepatogumus, šiandien jau diskutuoja apie žymiai platesnes jo panaudojimo galimybes.
Kokias svarbiausias nuotolinio ugdymo pamokas atradome? Kaip jis galėtų praturtinti mokymo(si) procesą? Kuriose srityse jis būtų naudingas?
Mantas Karanauskas, trijose Vilniaus mokyklose dirbantis geografijos mokytojas, nuotolinį ugdymą sėkmingais taikęs visą karantino laikotarpį, ir toliau nežada jo visiškai atsisakyti. Štai kelios priežastys, kodėl.
Gerėja kompiuterinis raštingumas.
Mantas Karanauskas pastebi, kad vykdant nuotolinį mokymą, mokiniai ir pedagogai prie kompiuterių praleidžia kur kas daugiau laiko nei įprastose pamokose. „Galime drąsiai teigti, kad kasdien po 6–7 val. praleidžiant prie ekranų – nuotolinėse pamokose ar ruošiant namų darbus – gerėja kompiuterinio raštingumo įgūdžiai. Tačiau pažiūrėjus iš kitos pusės, prastėja ir vaikų, ir mokytojų regėjimas“.
Pedagogo nuomone, į nuotolį perkelti galima ne visas, bet dalį veiklių, likusias paliekant gyvam bendravimui.
Lengviau „išjungti“, tačiau sunkiau motyvuoti.
Kaip pastebi Mantas Karanauskas, nuotolinėse pamokose mokytojams žymiai lengviau pamokose palaikyti tvarką – neliko drausminimo poreikio: mokiniai kalba po vieną, o jeigu jau būna kas nors labai nedrausmingas, juk galima tiesiog išjungti mokinio mikrofoną. Tačiau gyvo kontakto tarp mokytojų ir mokinių nebuvimas, mokantis nuotoliniu būdu, mažina mokinių mokymosi motyvaciją, o pedagogai susiduria su iššūkiu sudominti, išmokyti.
Bendraujant nuotoliu būdu, labai svarbu susitarti dėl komunikacijos taisyklių, – teigia geografijos mokytojas. – Viena iš jų, matyti vieniems kitus – bendrauti su vaizdo kameromis.
Kolegoms mokytojams Mantas Karanauskas pateikia keletą svarbių, patirtimi patikrintų patarimų.
Nuoseklumo!
Nuotolinį mokymą sėkmingai taikantis mokytojas pataria kolegoms būti nuosekliems.
„Visų pirma siūlyčiau taikyti nuoseklumą. Negerai, jei pačią pirmąją nuotolinio mokymo dieną vaikas dalyvauja septyniose pamokose prie kompiuterio, po 45 minutes, nes gali patirti emocinį šoką. Pirmosiose pamokose mokytojai turėtų pateikti tik svarbiausią informaciją ir likusį laiką leisti vaikams dirbti savarankiškai, naudojantis vadovėliu, pratybomis, o ne vien mokantis prie kompiuterio“, – pažymi Mantas Karanauskas.
Mokymosi turinio kontrolė
Kita svarbi taisyklė – atsakingai rinktis mokymosi turinį.
„Interneto platybėse yra nemažai elektroninio mokymosi turinio – tačiau labai svarbu mokytojams jį atsakingai pasirinkti. Tam verta skirti nemažai laiko, nes tik mums paties jį išbandžius ir nusprendus, kad tai naudinga mokymo priemonė, galime naudoti ir mokyti vaikus“, –savo įžvalgomis dalinasi M. Karanauskas.
Daugiau – individualaus dėmesio
Taip pat svarbu nevengti skirti mokiniams daugiau individualaus laiko, asmeninių patarimų. Kaip parodė trys pavasario mėnesiai, būtent dėl šio individualaus dėmesio nuotolinis mokymas tapo išsigelbėjimu intravertams, mažiau bendraujantiems ar specialiųjų poreikių mokinimas. Individualus dėmesys – didžiulė paskata jiems, – pastebi Mantas Karanauskas.
Siekiant padėti švietimo bendruomenei prisijaukinti į vis dažniau taikomą nuotolinį mokymą bei dalintis kitais pandemijos paskatintais ugdymo organizavimo atradimais, spalio 8 d. Lietuvos vaikų ir jaunimo centras rengia švietimo aktualijoms skirtą virtualią konferenciją „Nestabilus ryšys: santykiai ir ugdymas nuotolinio mokymosi realybėje“. Pranešimus joje skaitys ir patirtimi dalinsis gydytojas psichiatras, psichoterapeutas prof. Eugenijus Laurinatis, vaikų ir paauglių psichiatras Linas Slušnys, pedagogas Mantas Karanauskas, Lietuvos moksleivių sąjungos prezidentė Sara Aškinytė, Lietuvos vaikų ir jaunimo centro direktorius Valdas Jankauskas, komunikacijos specialistas Tomas Nemūra, taip pat neformaliojo švietimo praktikai Agnė Rickevičienė ir Algimantas Žadeikis. Po pranešimų vyks diskusijos mažesnėse, nuotolinio ugdymo problemoms skirtose darbo grupėse. Konferenciją organizuoja Lietuvos vaikų ir jaunimo centras, transliacijos partneris – Pedagogas.lt