Kodėl vaikams svarbu išmokti bendradarbiauti
„Aš”, „mano”, „man”… – tokius nuolat savo vaikų kartojamus pareiškimus dažnai vertiname kaip savarankiškumo bei besiformuojančios individualios asmenybės apraiškas. Tą mums nuolat primena ir individualumą itin vertinantis šiuolaikinis pasaulis: mes esame patys svarbiausi, turime išsiskirti iš minios, privalome skintis kelią į gyvenimo aukštumas įgyvendindami savo idėjas… Tačiau mes niekada nesame ir neveikiame vieni ir, o kaip paradoksalu, siekdami tikslų nuolat turime bendradarbiauti vieni su kitais. Anot istoriko, vizionieriaus ir bestselerių autoriaus Y. N. Harario, tik bendradarbiavimo dėka žmonijai pavyko tiek pasiekti. Atrodo, gebėjimas bendradarbiauti mums įgimtas? Pažvelgę į nuolat konkuruojančius tarpusavyje vaikus to nepasakytume… Tad kaip išmokyti vaikus bendradarbiauti?
Kaip suvaldyti konkurenciją?
Ne retai šeimos vaikai renkasi nuolat tarpusavyje konkuruojančių ir dėl tėvų dėmesio kovojančių asmenybių vaidmenis. Vėliau tie vaidmenys persikelia į vaikų darželį, mokyklą, kur tenka vėl kovoti dėl auklėtojo ar mokytojo dėmesio. Čia egocentriškas „aš” ir patiria pirmuosius sunkumus bei įsiliejimo į kolektyvą išbandymus. Neišmokęs bendradarbiauti, vaikas greitai pasijunta nepritampančiu, atstumtu ir nelaimingu. „Tėvams vertėtų nuolat priminti vaikams (tiek žodžiais, tiek elgesiu), kad kiekvienas vaikas yra mylimas ir individualiai vertinamas, taip sušvelninat konkurenciją. O auklėtojams bei mokytojams svarbu vaikus nuolat suburti bendrai veiklai, taip ugdant svarbius bendradarbiavimo gebėjimus bei mokant vaikus mokytis vieniems iš kitų.” – situaciją apibendrinantį patarimą duoda LVJC vadovas Valdas Jankauskas.
Komandinio sporto galia
Kaip prie vaikų bendradarbiavimo ugdymo dar gali prisidėti tėvai, jei vaikas nelanko darželio, o iki mokyklos dar reikia paūgėti? LVJC vadovas nedvejodamas siūlo išnaudoti neformalųjį ugdymą, o dar konkrečiau, komandinio sporto bei žaidimų būrelius. Realiame gyvenime netrūksta pavyzdžių, kaip iš geriausių sportininkų sudarytos futbolo ar krepšinio komandos pralaimi vidutiniokams, gebantiems geriau žaisti komandinį žaidimą, t.y. bendradarbiauti. Tad komandiniai žaidimai – ne tik galimybė ugdyti fizinius vaiko įgūdžius, bet ir neįkainojama bendradarbiavimo mokykla. Būtent sportuodamas komandoje vaikas išmoksta vieningai siekti tikslų, padėti kitiems įveikti kliūtis, pajunta kooperacijos naudą, supranta, kad jis nėra pasaulio centras. Ši veikla taip pat padeda geriau suprasti savo gebėjimus, išsiaiškinti, kaip kito žmogaus gebėjimai gali padėti siekti bendro tikslo.
Beje, tokia veikla svarbi ir vyresniems vaikams. Pastariesiems šalia komandinio sporto užsiėmimų praverstų ir individualios sporto šakos treniruotės (ar kita individuali veikla), ugdančios atsakomybę, discipliną, charakterį. Kartu puoselėjamos komandinė ir individuali veiklos tampa puikiu pamatu universaliam mąstymui bei pasaulio suvokimui.
Šeima – tai komanda
Taip pat ir namie, be individualių namų ruošos užduočių, vaikams galima skirti bendrų, pavyzdžiui, paruošti pusryčius. Tokiu atveju, labai svarbu tėvams nesikišti, o leisti vaikams savarankiškai ieškoti sprendimų, išskaidyti užduotį į mažesnes ir jas pasidalinti tarpusavyje. Bendro sutarimo paieškos nėra lengvos, teks išsiaiškinti kiekvieno stipriąsias ir silpnąsias puses, nuspręsti, kas geriau tepa sumuštinius, kas dengia stalą, o kas verda arbatą… Tai procesas, mokantis atvirai reikšti nuomonę gerbiant kitus ir siekiant bendro rezultato.
Bendradarbiavimo įgūdžius galima ugdyti ir įtraukiant vaikus į tam tikrų „problemų” sprendimo paieškas. Pavyzdžiui, kai reikia nuspręsti, kur ir kaip praleisti vasaros atostogas. Visi turi galimybę išsakyti savo pageidavimus ir argumentus, bet visiems privalu susitarti ir rasti vieną, geriausią sprendimą. Tai puikus būdas mokytis reikšti mintis, įsiklausyti ir gerbti kito nuomonę. Kassavaitinė „problema” – namų tvarkymas, taip pat gali būti puikia pamoka, kai šeima mokosi veikti kaip komanda.
Jei dar kyla klausimas, kam taip sureikšminama bendradarbiavimo svarba, galime atsakyti, kad dirbant kartu vaikams formuojasi vienas labai svarbus suvokimas – visi visko mokėti negali, bet kiekvienas moka tam tikrų dalykų, o juos apjungus ir galima pasiekti bendro tikslo. Tad skatinkite ir puoselėkite vaikų norą dirbti drauge.