Kodėl svarbu ugdyti bendradarbiavimo įgūdžius?

Bendradarbiavimas – tai svarbus gebėjimas, atveriantis galimybes efektyviai siekti savo tikslų, mokytis iš kitų, nepasimesti sudėtingose situacijose, mokytis lyderystės ir iniciatyvos, įgyvendinant įvairius sumanymus. Jis prasideda šeimoje, vėliau persikelia į darželio, mokyklos kolektyvą. Bendradarbiauti ir spręsti konfliktus žmogus mokosi visą gyvenimą, tai labai svarbus gebėjimas, kuris lemia jo sėkmę tiek profesinėje, tiek asmeninėje srityje.

Bedradarbiavimos svarba

Žmogus – sociali būtybė, jis negali visavertiškai funkcionuoti būdamas vienas, atsiskyręs nuo visuomenės. Kasdien savo kelyje sutinkame įvairių žmonių su kuriais komunikuojame, keičiamės idėjomis, kartu veikiame. Gebėti sėkmingai bendradarbiauti labai svarbu dėl to, kad tai lemia žmogaus emocinę būseną. Ypač šis gebėjimas aktualus vaikams ir paaugliams, kuriems būtinas bendraamžių pripažinimas. Nepritampantis prie kolektyvo vaikas jaučiasi atstumtas, nelaimingas, liūdnas. Kartais tėvai nesupranta vaikų noro bendradarbiauti, neįvertina pasekmių, kas nutinka, kai žmogus nemoka kurti šiltų santykių su aplinkiniais. Reikėtų stebėti vaiką, jei nuolatos kinta jo nuotaikos, kyla įvairūs konfliktai, vaikas dažnai būna apatiškas siūlomai veiklai – tai gali būti signalai, kad jo nepripažįsta bendraamžiai. Nors pasitaiko ir labai intravertiškų vaikų, tačiau net ir jiems reikalingi bent keli draugai, su kuriais sietų bendras pomėgis, pažiūros. Vaikas turi mokėti bendrauti net tik su suaugusiais (tėvais, mokytojais), bet ir su savo amžiaus vaikais. Geri bendradarbiavimo įgūdžiai su aplinkiniais pagerins vaiko savijautą tiek mokykloje, tiek kitoje socialinėje aplinkoje.

Kaip ugdyti vaikų bendradarbiavimą?

Darbas grupėje, komandoje vaikams padeda mokytis kurti santykius su aplinkiniais, lavinti problemų sprendimo įgūdžius. Ugdyti vaikų bendradarbiavimą galima įvairiomis priemonėmis, pavyzdžiui, veiklą organizuoti taip, kad vaikai dirbtų mažomis grupelėmis. Sudarius jas, reikėtų leisti užduotis atlikti patiems, kad vaikai savarankiškai ieškotų sprendimų. Aptardami bendrą darbą vaikai mokosi atvirai reikšti savo nuomonę, gerbti kitus. Po bet kokio užsiėmimo yra būtinas grįžtamasis ryšys. Gerai, jei vaikai geba ir patys įvertinti vienas kito elgesį, veiklą darbo metu,nusakyti savo sėkmes ir nesėkmes. Ypač vaikų bendradarbiavimą padeda lavinti įvairūs komandiniai žaidimai, simuliacijos. Žinoma, jų metu dažnai pasitaiko konfliktų, tačiau nereikėtų jų vengti ir slopinti. Suaugusieji turi skirti dėmesio konfliktams aptarti, kad neigiamos emocijos neužgožtų smagios veiklos. Taip pat bendradarbiavimo mokomasi pasiskirstant pareigomis, atsakomybėmis grupinio darbo metu.

Bendradarbiavimo nauda

Ne visi supranta bendradarbiavimo naudą. Kai kurie atsidūrę grupinio darbo sūkuryje apsidžiaugia, kad galės nieko nedaryti, nes kiti atliks darbą už jį. Neretai komandinės veiklos metu išsiskiria lyderis, kuris turėtų ne užgožti kitus komandos narius, o pasistengti, kad dirbtų visi. Efektyvus komandinis darbas sutaupo laiko – jo dėka užduotys paprastai atliekamos greičiau ir kokybiškiau, juk ne veltui sakoma ,,dvi galvos geriau negu viena“. Komandinis darbas naudingas dar ir tuo, kad jis dirbančiuosius labiau motyvuoja, todėl mokiniai dirbdami grupėje pasitempia – juk niekas nenori prastai pasirodyti prieš draugus. Taip pat dirbant su kitais jaučiamas didesnis pasitenkinimas negu užduotis atliekant individualiai bei tikėtina, kad tai padės išvengti klaidų. Bendradarbiaujantys komandos nariai yra motyvuoti ir suinteresuoti darbu, tad grupėje dirbama atidžiau ir sąžiningiau.

Lietuvos vaikų ir jaunimo centras primena, kad mokantis bendradarbiauti vaikas ateityje lengvai įsilies į darbo rinką, gebės kurti ilgalaikius santykius su aplinkiniais, suvoks patirties pasidalijimo ir perėmimo svarbą. Bendradarbiauti linkęs žmogus pasitikės savimi ir aplinkiniais, jis nebijos prisiimti atsakomybės, lengvai įgyvendins savo idėjas ir padės tai padaryti kitiems.

X
Prenumerata