Maištingam paauglystės amžiui pažinti
„Mūsų atradimai buvo pagrįsti patirtimi, nes prieš dešimt metų nelabai ką žinojome apie socialinį emocinį ugdymą apskritai. Bandėme įvairius variantus: ir neformalųjį ugdymą, ir pasirenkamąjį dalyką, ir pamokas pagal ugdymo planą. Įsitikinome, kad, kaip privaloma pamoka, pasiteisina labiausiai, nes šiuolaikiniai vaikai yra labai užimti ir visų veiklų suderinti nepavyksta. Žinoma, laimi tie užsiėmimai, už kuriuos tėvams tenka sumokėti. Tačiau SEU svarbus kitu aspektu – tai raktas, kuris padeda ne tik paaugliui, bet ir jo tėvams, mokytojams atrakinti maištingo amžiaus iššūkius ir rasti problemų sprendimo būdus – lavinti gyvenimo įgūdžius. Be jų neretai nukenčia ir akademiniai, ir neformaliojo ugdymo pasiekimai“, – sako Alytaus Likiškėlių progimnazijos etikos mokytoja D.Čepanonienė, prieš 10 metų pradėjusi dėstyti SEU.
Likiškėlių progimnazijoje SEU pamokas šiuo metu lanko visi 5–7 klasių mokiniai, tėvams apie jas papasakojama mokslo metų pradžioje vykstančio susirinkimo metu, o vaikai patirtį perduoda vieni kitiems. Paskutinė SEU užduotis septintokams – kūrybiškai pristatyti programą savo jaunesniems kolegoms penktokams.
„Pagrindinis dalykas, kurio mokoma SEU pamokose, – pažinti ir valdyti emocijas, jas apibūdinti, užmegzti ir išlaikyti tinkamus ryšius su bendraamžiais, mokytojais, šeimos nariais. Vaikai mokosi priimti išmintingus sprendimus, sveikai gyventi, dalyvauja mokymosi tarnaujant bendruomenei projektuose. 5-oje klasėje dėmesys skiriamas paauglystės pažinimui per emocijas, 7-oje – jau kalbame ir apie šeimos vertybes, mokinių ateities planus“, – pasakoja SEU dėstanti D.Čepanonienė, kuriai ši programa labai miela dar ir tuo, kad siejasi bei papildo jos dėstomą dalyką – etiką.
Taisykles įvardyti lengviau nei nuobaudas už jų nesilaikymą
SEU užsiėmimai prasideda nuo labai rimto darbo, kurį vaikai priima kaip smagų žaidimą – kiekviena klasė balsų dauguma priima taisyklių-susitarimų sąvadą, kurių laikysis šiose pamokose.
„Labai įdomus aspektas, kad, dėliodami taisykles, vaikai kartu įvardija jau esančias problemas: bendravimo, drausmės, vėlavimo, netgi patyčių ir kitas. Priėmę bendrą susitarimą, vaikai priima ir žaidimo taisykles, tai yra kontroliuoja ne tik savo draugus, bet ir mane pačią, kad nebūčiau nuolaidi tiems, kurie vienai ar kitai taisyklei nusižengė“, – pasakoja mokytoja, raginanti vaikus atrasti tokias nuobaudas, kuriose būtų susimąstyti verčiantis krislelis.
Bet kaip laikytis taisyklių, jei nėra numatyta nuobaudų už jų nesilaikymą? Pasirodo, jei anksčiau vaikai pasiūlydavo tokių radikalių priemonių kaip įrašas elektroniniame dienyne ar apsilankymas pas direktorių, tai dabar variantų pasitaiko pačių netikėčiausių. Pavyzdžiui, pasakyti dešimt gerų žodžių draugui, kurį įžeidei, arba visą pamoką sėdėti su... gėdos kepure. Šiuo atveju nuobauda – viešas pripažinimas, kad nesugebi laikytis bendrų susitarimų, o kepurės dizainą pasirenka ir ją sumeistrauja patys vaikai.
„Labai svarbu, kad šių taisyklių moksleiviai nejučia pradeda laikytis ne tik SEU, bet ir kitose pamokose, nes jaučia, kad jos naudingos, padeda bendrauti be konfliktų, buvimas kolektyve tampa komfortiškas. Žinoma, tai ir puikus pavyzdys moksleivio šeimai, kaip drauge su paaugliu nustatyti elgesio rėmus namuose, kurių laikytųsi ir jis pats, ir kiti šeimos nariai“, – įsitikinusi D.Čepanonienė.
Akivaizdūs pasikeitimai motyvuoja
Kokių socialinių emocinių įgūdžių vis dėlto labiausiai trūksta šiuolaikiniams paaugliams?
Pašnekovė pastebi, kad daugeliui sunku išreikšti savo emocijas žodžiais, o tai leistų išvengti konfliktų, neretai sprendžiamų fizine jėga. Tačiau apskritai įgūdžių, kurių stokojama, skalė yra pakankamai plati, nuo žemos savivertės, pasitikėjimo savimi iki negebėjimo bendrauti. Išvengti patyčių SEU pamokose mokoma praktiškai – kaip rasti kontaktą su bendraklasiu, padrąsinti jį, paskatinti. Ir nebijoti tai daryti viešai, nors klasės dauguma galbūt ignoruoja bendramokslį, pavyzdžiui, dėl prastesnių akademinių pasiekimų.
„Labai smagu, kad SEU užsiėmimų metu per pratimus, žaidimus vaikai išmoksta pasidžiaugti užduotį puikiai atlikusiu draugu, šalia kurio dar vakar niekas nenorėjo suole sėdėti. Jie išmoksta pagirti jo sėkmę ir pradeda bendrauti kitaip – ledai pralaužti“, – pasidžiaugia D.Čepanonienė.
SEU pamokose dėmesys skiriamas ir paauglių visuomeninei veiklai, kalbama apie savanorystės atveriamas galimybes, o programos pabaigoje vaikai gauna užduotį – parengti projektą bei įgyvendinti numatytą veiklą.
„Aš manau, kad gyvenimo įgūdžių programos turėtų būti dėstomos visiems moksleiviams, nuo pradinukų iki gimnazistų, tiesiog temas reikėtų rinktis priklausomai nuo jų amžiaus tarpsnio. Pavyzdžiui, praėjusią savaitę su septintokais kalbėjomės apie stresą, kaip pažinti šią būseną ir ją suvaldyti. Paaiškėjo, kad stresą jiems kelia ankstyvas kėlimasis, kontrolinio ir prasto pažymio baimė, jie puikiai žino, kodėl skauda pilvą prieš atsiskaitymus. Kitiems stresas – tai kalbėjimas prieš klasę, būtinybė būti kitų žmonių aplinkoje. Matome, kad mūsų visuomenė yra šiek tiek susvetimėjusi, o tas matyti ir vaikuose“, – reziumuoja D.Čepanonienė, jautriu žvilgsniu stebinti SEU pamokose savo ugdytinius, kad laiku atsidurtų šalia ir parodytų tą takelį, kuriuo žengiant galima rasti patarimų, kaip išspręsti maištingo paaugliško amžiaus problemas.
Alytaus jaunimo centro mokytojai moko vaikus atjautos ir gerumo savo gerų darbų pavyzdžiu
Lietuvos vaikų ir jaunimo centras pakvietė švietimo įstaigas dalyvauti socialinėje akcijoje „Užkrėsk gerumu“, kurios tikslas – padaryti gerą darbą bendruomenės nariams, kuriems to labiausiai reikia. Kadangi Alytaus jaunimo centre dirba daug talentingų mokytojų, taip pat įstaiga turi patirties organizuojant jautrias socialines akcijas (pavyzdžiui, renginys „Žavi dama“, kurio metu miesto senjoros dalyvavo neformaliojo švietimo užsiėmimuose, tapo modeliais), nuspręsta dalyvauti ir šioje akcijoje.
„Siekėme parodyti pavyzdį ir savo ugdytiniams, paskatinti dalytis savo talentu ir gebėjimais, džiuginti kitus ir jiems padėti. Alytaus jaunimo centre daug dėmesio skiriama socialiniam emociniam ugdymui, akcijos pavyzdys padeda ugdyti socialinio sąmoningumo ir tarpusavio santykių kompetencijas, lavinti empatiją, bendradarbiavimo ir tarpusavio santykių kūrimo ir išlaikymo gebėjimus. Siekiame savo darbais paliesti socialiai jautrias grupes, prisidėti sprendžiant socialines problemas, nes tikime, jog net ir mažas indėlis yra didelis žingsnis šviesesnės ateities link“, – sako Alytaus jaunimo centro projektų administravimo ir užsienio kalbų kabineto vedėja Raminta Pangonienė.
Akcijos „Užkrėsk gerumu“ įgyvendinimui susivienijo Alytaus jaunimo centro meninės fotografijos studija bei grožio ir sveikos gyvensenos studija „Femina Laeta“. „VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centre buvo surengta fotosesija socialinę riziką patiriančioms šeimoms, Vaikų dienos centro lankytojams ir jų tėvams. Iniciatyvoje dalyvavo Vaikų dienos centro lankytojai ir 7 šeimos. Simboliška, kad akcija vyko artėjant Tarptautinei moters dienai, o į fotosesiją susirinko vien moterys su savo atžalomis. Joms buvo padovanotas švelnus, bruožus paryškinantis makiažas ir šeimos fotosesija, taip pat elektroninės profesionaliai pakoreguotų nuotraukų versijos
„Kiekvienas vaikas nusipelno gražaus prisiminimo iš vaikystės, kiekviena mama – savo atžalų gražiausio laiko įamžinimo, palepinimo dėmesiu ir grožio ritualais, todėl džiaugiamės savo vykdytos akcijos rezultatais“, – teigia R.Pangonienė. Akcija sulaukė nepaprastai nuoširdžių atsiliepimų ir padėkų. Mokytojams buvo gera suteikti džiaugsmo kitiems, tai jautė ir jų ugdytiniai.
Pagal dienraštį „Alytaus naujienos“
Žymos: seu seu-geroji-patirtis