Ar Jums rūpi, iš ko gaminami patiekalai darželio ar mokyklos valgyklėlėje? Gal norėtumėte išbandyti dalį produktų užsiauginti savo pačių lysėse – ant palangės klasėje ar mokyklos kieme? Vaikams tai patiktų! О gal išdrįstumėte susikurti Kalėdines dekoracijas iš antrinių žaliavų arba ieškote kūrybiškų rūšiavimo sprendimų? Gal pritrūkote idėjų, kaip temas apie tvarumą – darnų judėjimą, švarų orą – integruoti į matematiką, fiziką ar pasaulio pažinimą?
Naująjį, jau aštuntąjį veiklos sezoną pradeda Sostinės vaikų ir jaunimo centro inicijuota atsakingumo ir tvaraus elgesio įgūdžių programa „Darni Mokykla“.
Visus šiuos mokslo metus beveik šimtas šalies ugdymo įstaigų – vaikus, tėvelius ir mokytojus vienijančios komandos – ieškos būdų, kaip tausoti ir puoselėti aplinką, maisto ir energijos išteklius, rinktis tvarius sprendimus, kurti darnius tarpusavio santykius savo bendruomenėje ir už jos ribų.
Beje, nuo šio rudens „Darni Mokykla“ šalia kolegijų, gimnazijų, bendrojo, pradinio, neformaliojo ugdymo įstaigų daugiau dėmesio skirs ikimokyklinukams. Pasak organizatorių, patys mažiausieji į „Darnią Mokyklą“ beldžiasi jau ne vienerius metus – tai rodo, jog apie tvarumą pradėti kalbėti vaikams reikia dar gerokai iki mokyklos suolo. Specialiai jiems sukurta paprogramė „Darnus Darželis“.
Įsitraukti į „Darnią Mokyklą“ be galo paprasta. Tereikia užsiregistruoti ir suburti vaikų, mokytojų, tėvelių komandą. Šias metais registracija tęsis iki lapkričio 25 dienos.
Antrasis žingsnis – įsivertinti savo įstaigos tvarumą (pagal pateiktas metodikas); po to, drauge išsikelti darnumo link vedančius tikslus ir pasirengti veiksmų planą. Tą padaryti reikėtų iki šio mėnesio 30 dienos.
Trečiasis žingsnis – naudojantis kolegų sėkmės istorijomis, ekspertų rekomendacijomis – visus mokslo metus stengtis įgyvendinti savo planus. Metų pabaigoje – peržvelgti nueitą kelią, pasidžiaugti rezultatu, priimti apdovanojimus.
Darnumo link keliaujančios ugdymo įstaigos nepaliekamos vienos. Jos nuolat gali konsultuotis su srities ekspertais, turi galimybę naudotis sėkmingiausia Lietuvos ir užsienio kolegų patirtimi/sėkmės istorijomis – metodinėmis priemonėmis, pamokų, renginių planais, patarimais ir rekomendacijomis, jiems rengiami tiksliniai seminarai, mokymai, kūrybiniai konkursai.
Bendradarbiavimas, gerosios patirties dalybos padeda aktyviems dalyviams sparčiau judėti į priekį. Daugeliu atvejų „nereikia vis iš naujo išradinėti dviračio“, tik pasinaudoti kolegų atradimais ir praktinėmis rekomendacijomis, – įsitikinusi DARNIOS MOKYKLOS kūrimo ekspertė Jolanta Markevičienė, Sostinės vaikų ir jaunimo centro projektų organizatorė.
J. Markevičienė pastebi, jog aktyvi veikla drauge su visa bendruomene – tikrai veiksminga ugdymosi/mokymosi priemonė jaunajai kartai ir ne tik. Kaip yra iš tikrųjų, žymiai greičiau suprantame iš to, ką pamatome. Ar verta dalyvauti, susidarome vaizdą visų pirma iš pačios įstaigos skiriamo dėmesio, veiksmų ir laiko, o ne iš žodžių.
„Jei mokykla pamokose / ugdymo programose viešai deklaruoja tvarumą, taupymo, rūšiavimo svarbumą, o pati nerūšiuoja arba daro tai tik formaliai, dėl akių – kyla grėsmė, jo bendruomenė ja ne(be)pasitikės ir vangiai dalyvaus kituose panašaus pobūdžio projektuose“. Kaip tik su ypač menko įsitraukimo į darnias veiklas problema susidūrė viena darnumo link žengianti švietimo įstaiga, atseit rūšiavusi atliekas, tačiau, taupydama išlaidas, iš rūšiavimo dėžių jas sumesdavusi į bendrus konteinerius, – pasakoja darnaus elgesio ekspertė ir pastebi, jos visos problemos yra išsprendžiamos. Kaip spręsti tokias ir panašias problemas DARNIOS MOKYKLOS programos eigoje kaip tik ir pasakoja darnumo link darželius ir mokyklas palydintieji ekspertai.
Pirmieji naujojo sezono ekspertų patarimai programoje dalyvaujančioms mokykloms – klimato kaitos tema. Ją nagrinėjant bus paliečiamos/nagrinėjamos tokios temos, kaip mobilumas, energija, tarša, rūšiavimas, greitoji mada ir jos poveikis. Prasidėjus 2023-iesiems – rekomendacijos apie energetinių resursų taupymą, socialinį atsakingumą ir solidarumą bei mokyklos ar darželio infrastruktūros planavimą ir valdymą; artėjant vasarai – kaip organizuoti darnias stovyklas.
Metų eigoje programoms mokykloms planuojama renginių: 2022 m. gruodžio 1–31 d. – konkursas „Darnios Kalėdos“; 2023 m. sausį – mokymai darniųjų komandų atstovams; kovą – seminaras apie mokyklų supervizijas, rugsėjį – baigiamasis sezono renginys ir apdovanojimai.
Apie programą DARNI MOKYKLA
• Programa gyvuoja nuo 2014 m. ir kasmet suburia nemažą skaičių ugdymo įstaigų, kurios įgyvendinę įvairias iniciatyvas, džiaugiasi tvariais sprendimais, sutaupytomis lėšomis ir naujomis mokyklų tradicijomis;
• Programos formatas padeda įtraukti moksleivius į mokyklos planuojamas veiklas, tai yra patraukli ugdymo forma, kuri padeda ne tik formuoti sąmoningą moksleivio mąstymą, bet ir keičia jo vartojimo įpročius.
• Pagal nueitą kelią darnios bendruomenės kūrimo link, mokyklos kiekvienais metais vertinamos žaliais, sidabriniais ar auksiniais sertifikatais.
• 2021 m. rudenį tarptautinis „Darnios mokyklos“ projektas „Jump into Sustainable Lifestyle“ Švietimo mainų ir paramos fondo projektų Kokybės konkurse pripažintas nugalėtoju tvarumo kategorijoje. Šis laimėjimas dar kartą patvirtino dėmesį tvarumui švietimo srityje ir naudingų įrankių kūrimo svarbą darnaus vystymosi temų pritaikymui mokykloje. Projekto metodika yra atvira tiek programos dalyviams, tiek ugdymo įstaigų bendruomenės nariams: http://s-education.org/
• 2022 m. sukurta bendradarbiavimo platforma, kurioje galima rasti pamokų planų įvairiausiomis temomis https://platforma.s-education.org/